Design rules

DESIGN RULES

Tips i.v.m bekabeling:

De voorgeschreven bekabeling: EIB kabel.
Dit is de kabel met de beste eigenschappen voor onze bus.
Het gebruik van andere kabels is toegestaan, maar niet aangeraden. UTP-kabel is af te raden.


* Leg de kabel waar je hem nodig hebt.
Simpel, want we kunnen ster-, ringbekabeling en een mix van dat alles aan.


* Plaats display's op ooghoogte.
In dezelfde lijn met de drukknoppen is misschien estetisch, maar zeker niet praktisch.


* Voorzie een verbinding tussen het computernetwerk.
Een UTP-kabel tot aan de zekeringkast of een EIB-kabel tot aan de modem? Beide oplossingen zijn goed.


* Lichtsensor op de buitengevel.
Misschien wil je hem vandaag nog niet, maar leg de kabel al wel op zijn plaats. Let wel op de locatie, zodat er geen straat- of andere verlichting op valt. Tip: je kan hem ook aan het tuinhuis voorzien. Je werkt immers met een bus, dus de locatie is nooit een probleem.

Bewegingsmelders op de buitengevels.
Voorzie een 5G1,5mm² kabel tussen de zekeringkast en de detector. Op die manier ben je niet afhankelijk van een merk of type en kan je een sensor naar keuze (vorm, kleur, grootte,..) uitkiezen. We hebben ook buitenbewegingsmelders in het gamma en ook die kan je op diezelfde kabel aansluiten.


* Externe sturingen.
Vergeet geen buskabel te leggen naar alle mogelijke sturingen van derden. We hebben het dan over de C.V., poorten, alarm en allerhande sturingen. Het is niet omdat je vandaag de link niet legt, dat je hem morgen niet nodig hebt.


* Touchscreen.

Misschien past het vandaag niet in het budget, maar als je ervan droomt om ooit een touchscreen aan of in de muur te kangen, voorzie dan nu al een blinden plaat, en voorzie er voldoende bekabeling naar toe. Een 230VAC voeding, een EIB en een UTP. Leg ze rechtstreeks naar de zekeringkast. Misschien allemaal overbodig, maar je weet niet wat de toekomst brengt.


* Stopcontacten.

Bekabel ze allemaal met 5G2,5mm². Je kan dan later stopcontacten schakelen. Denk ook niet te snel van een stopcontact dat je het nooit zal schakelen, want net dat stopcontact wil je volgend jaar geschakeld hebben. Lees meer op de pagina van energie en veilgheid.


* Borden.

Waarom moet het bord overal in de garage of kelder? Van waar komt die fixatie? Bekijk onderstaande foto en let op het aantal kabels dat we op het bord van het gelijkvloers zien. Aan de rechterkant geven we een voorbeeld van een installatie waarbij meerdere kleinere borden verspreid worden over de ganse woning, terwijl aan de linkse kant alle  bekabeling naar het hoofdbord moet. Trek dat door naar jouw eigen installatie en je zal zien hoeveel kabel je uitspaart, en vooral hoeveel gemakkelijker je werkt.

De bus!

Elke van onze installaties is maatwerk want elke woning is anders.
Je weet nu al dat we heel flexibel zijn in de busbekabeling, maar uiteraard zijn er beperkingen.


Beperkingen?

Met één enkele voeding en 450m EIB-kabel kan je 70 modules bekabelen.

Als je particuliere gebruiker bent met een 'gewone' woning, hoef je dus vooral niet te panikeren.


Ook als je een grotere installatie hebt, is er geen probleem.
Je kan blijven uitbreiden tot je max 4000 modules in je installatie hebt. Als dat al een beperking is natuurlijk.

Zoals gezegd, voorzien we een voeding per 70 modules. Dus als de situatie zich aandient, kunnen we een aantal afzonderlijke 'bussen' aan elkaar koppelen op een weldoordachte manier.


Als je onze 'design rules' volgt, kan je delen galvanisch van elkaar scheiden, koppel je dus bussen aan elkaar en kan je letterlijk honderden meters buskabel in je systeem hebben.


Merk ook op dat we de bus zowel bedraad als draadloos, als over het netwerk/internet kunnen verspreiden.
Maak een verstandige keuze en beperk het aantal draadloze signalen zo veel mogelijk. Je wil niet van derden afhankelijk zijn om je licht aan en uit te doen, laat staan een poort te openen, maar als het niet anders kan...


Bekijk hier onze 'design rules'.